سینمای جهان(نقد)

کشمکش (نقد)

کشمکش درونی و منحنی تحول شخصیت در فیلمنامه «سرزمین»      

نویسنده : تکتم نوبخت
فیلم سرزمین با یک موقعیت مبهم آغاز می‌شود. زنی که مشخص ...
کشمکش (نقد)

نقش و تأثیر عشق متقابل در روایت فیلم «ماهی کوچک»

نویسنده : اردوان وزیری
فیلم ماهی کوچک که بر اساس داستان کوتاهی نوشته آجا گِیبِل (که...
کشمکش (نقد)

رویکرد چندروایتی در فیلمنامه «مردی که پوستش را فروخت»

نویسنده : اردوان وزیری
داستان فیلم مردی که پوستش را فروخت از یکی از آثار جنجال&zwnj...
کشمکش (نقد)

مقایسه تعلیق‌های روایی در «پنجره پشتی» هیچکاک و «زنی پشت پنجره» جو رایت

نویسنده : تکتم نوبخت
فیلمنامه فیلم زنی پشت پنجره ساخته جو رایت که به نظر می‌...
کشمکش (نقد)

درباره سطوح کشمکش در فیلمنامه فیلم «کجا می‌روی آیدا؟»

نویسنده : عباس نصراللهی
روایت‌هایی از تاریخ که مسکوت مانده‌اند، یا برای مد...
کشمکش (نقد)

اهمیت و تأثیر سینمای فریتس لانگ در ژانر نوآر

نویسنده : نزهت بادی
یکی از پرچالش‌ترین پرسش‌های بنیادین در مطالعات سین...
کشمکش (نقد)

کهن‌­الگوی خیانت در «یهودا و مسیح سیاه»

نویسنده : اردوان وزیری
فیلم یهودا و مسیح سیاه در عین این‌که یک درام زندگی&zwnj...
کشمکش (نقد)

نگاهی به پیوند روایت تاریخی و روایت سینمایی در فیلمنامه «رفقای عزیز»

نویسنده : عباس نصراللهی
روایت تاریخ و آن‌چه بر انسان‌ها و ملت‌های مخت...
کشمکش (نقد)

درباره روابط میان شخصیت‌­ها در فیلمنامه «حفاری»

نویسنده : حسین ارومیه‌چی‌ها
حفاری اساس پیرنگ خود را بر پایه طرح نادیده گرفته شدن یک مت...
کشمکش (نقد)

فریتس لانگ و فیلم نوآر

نویسنده : بَری لیونز
فیلم نوآر بیشتر یک ژانر آمریکایی[i] است که المان‌های فی...
کشمکش (نقد)

تحلیل مؤلفه‌های فیلم نوآر در فیلم «خیابان اسکارلت»

نویسنده : محمد ابراهیمیان
زندان‌ها پر است از آدم‌های گیج و منگی که نمی­د...
کشمکش (نقد)

نقش راوی غیرقابل اعتماد و دانای کل در روایت فیلمنامه «پدر»

نویسنده : تکتم نوبخت
راوی غیرقابل اعتماد که در نیمه دوم قرن بیستم و با رمان نو را...
کشمکش (نقد)

روایت چند پروتاگونیستی در فیلمنامه «شبی در میامی»

نویسنده : عباس نصراللهی
داستان‌های مربوط به رنگین‌پوستان و اتفاقاتی که برا...
کشمکش (نقد)

نقش داستانک‌ها در فیلمنامه‌ «اخبار جهان»

نویسنده : اردوان وزیری
پایان جنگ داخلی چهار ساله آمریکا در 1865 که منجر به پیروزی ق...
کشمکش (نقد)

برتران تاورنیه از ژان پی‌یر ملویل می‌گوید

نویسنده : سایت کرایتریون
  شاید در نگاه اول، مجموعه ‌آثار ژان پی‌یر...
کشمکش (نقد)

نگاهی به مفهوم تنهایی در دل خرده‌پیرنگ‌های فیلمنامه «سرزمین آواره‌ها»

نویسنده : عباس نصراللهی
کلویی ژائو حالا دیگر می‌تواند مدعی باشد که صاحب یک نگاه...
کشمکش (نقد)

بحران‌آفرینی و شخصیت مکمل در فیلمنامه‌ «میناری»

نویسنده : اردوان وزیری
مهاجرت از جمله مفاهیم و مضامینی است که به‌ واسطه ابعاد ...
کشمکش (نقد)

درباره شخصیت­‌پردازی در «آشیانه»

نویسنده : حسین ارومیه‌چی‌ها
آشیانه بیش از آن‌که درباره جاه‌طلبی‌های دیوان...
کشمکش (نقد)

دلایل تمایز شخصیت‌پردازی تبه‌کار در «سامورایی» به عنوان شاخص‌ترین اثر ملویل

نویسنده : محمد ابراهیمیان
پل مونی، جیمز کاگنی، همفری بوگارت و دیگر ستارگان سینمای آمری...
کشمکش (نقد)

تأثیر و اهمیت ژان پیر ملویل در تحول ژانر گنگستری

نویسنده : نزهت بادی
ژان پیر ملویل که نام اصلی او ژان پیر گرومباخ است و ملویل را ...