سینمای ایران

کشمکش (نقد)

الگوهای فیلمنامه‌نویسی/ مطالعه تطبیقی ساختار روایی در نظریه‌های فیلمنامه‌نویسی

نویسنده : سمیه خاتون
معرفی کتاب سال انتشار:1401 ناشر: نشر عمیق   ...
کشمکش (نقد)

بررسی کنش‌های متقابل خطوط داستانی در فیلمنامه «رهایم کن»

نویسنده : محمدرضا نعمتی
موضوع سریال رهایم کن می‌تواند این‌گونه بیان شود: م...
کشمکش (نقد)

طراحی پیرنگ در فیلمنامه سریال «رهایم کن»

نویسنده : بهمن شیرمحمد
پیرنگ یا پلات را می‌توان با اندکی اغماض معادل قصه، یا د...
کشمکش (نقد)

رابطه متقابل کاشت‌های دراماتیک و شخصیت‌پردازی در سریال «رهایم کن»

نویسنده : محمدجواد فراهانی
      جدیدترین تجربه‌ سریال&zwn...
کشمکش (نقد)

فیلمنامه «دست‌انداز» و فرایند رسیدن به درون‌مایه

نویسنده : محمدرضا نعمتی
نویسنده‌ای که شخصیتی می‌آفریند و این مخلوق در پیرن...
اکران

رهایم کن

نویسنده : محمدرضا نعمتی
فیلمنامه‌نویسان: سینا شفیعی، سجاد ابوالحسنی کارگردان...
اکران

دست‌انداز

نویسنده : محمدرضا نعمتی
فیلمنامه‌نویس: فرزاد فخری‌زاده کارگردان: کمال ت...
از زبان فیلمنامه نویس

گفت‌وگو با نیما جاویدی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سریال «آکتور»

نویسنده : عباس نصراللهی
آکتور یکی از سریال‌های اخیر شبکه نمایش خانگی بود که پیش...
کشمکش (نقد)

کاربرد و فلسفه زیرمتن در تکنیک نمایش در نمایش در سریال «آکتور»

نویسنده : احسان آجورلو
«زندگی چُنان نمایشی کسالت‌آور است و من نقشی را بر...
کشمکش (نقد)

بررسی ویژگی چندداستانی و کارکردهای آن در سریال «آکتور»

نویسنده : محمدجواد فراهانی
نیما جاویدی پس از ساخت دو اثر سینمایی یعنی ملبورن و سرخ&zwnj...
کشمکش (نقد)

رابطه خط داستانی اصلی با داستان‌های فرعی در سریال «آکتور»

نویسنده : حسین جوانی
چند قسمت ابتدایی آکتور مقدمه‌ای طولانی برای معرفیِ علی ...
کشمکش (نقد)

واشکافی مؤلفه بحران در فیلمنامه «عروسی مردم»

نویسنده : محمدرضا نعمتی
دو شخصیت اصلی- صرفاً جهت ماجراجویی- خود را وارد ماجرایی می&z...
اکران

سیناپس آکتور

نویسنده : فیلم نگار
سمیه خاتون   سریال آکتور در 20 قسمت، داستان سه ج...
اکران

عروسی مردم

نویسنده : فیلم نگار
فیلمنامه‌نویس: جمیله دارالشفایی کارگردان: مجید توکلی...
کشمکش (نقد)

تجربه و آگاهی پدیدارشناسی به مثابه رویداد دراماتیک در فیلمنامه «نگهبان شب»

نویسنده : احسان آجورلو
فیلم‌های رضا میرکریمی همواره دارای داستان‌هایی است...
کشمکش (نقد)

انگیزه‌های کشمکش‌ساز در فیلمنامه «کت‌چرمی»

نویسنده : محمدرضا نعمتی
قهرمان اتفاق بزرگی به نام حادثه محرک را پشت سر می‌گذارد...
کشمکش (نقد)

روایت‌گری و شخصیت‌پردازی در فیلمنامه «پوست شیر»

نویسنده : بهمن شیرمحمد
آثار پیشین برادران محمودی غالباً قصه‌هایی ساده و کم&zwn...
کشمکش (نقد)

بررسی کلیشه‌های مؤثر در فیلمنامه «فسیل»

نویسنده : محمدرضا نعمتی
نمی‌توان انکار کرد فیلمنامه فسیل از الگوهای سینمای فارس...
روايت

گفت‌وگو با زهرا مصطفوی، مدیر خانه فیلمنامه بنیاد سینمایی فارابی

نویسنده : فیلم نگار
اخیراً در خبرها خواندیم که بنیاد سینمایی فارابی طرحی با نام ...
سرمقاله

سینمای عاشورایی 77

نویسنده : نصرت‌الله تابش
در شماره گذشته با تحلیل فیلم ‌هانا آرنت به پاسخ یک فیلس...