سینمای ایران(نقد)

کشمکش (نقد)

بررسی حادثه محرک در فیلمنامه‌های جشنواره چهل‌ودوم فجر

نویسنده : محمدرضا نعمتی
به طور قطع مهم‌ترین اتفاق در پرده نخست، حادثه محرک است ...
کشمکش (نقد)

نقش پرسش دراماتیک در داستان‌گویی فیلمنامه‌های جشنواره فجر

نویسنده : احسان آجورلو
در نوشتار پیشِ رو تلاش خواهیم کرد با بیان نقش پرسش دراماتیک ...
کشمکش (نقد)

شخصیت‌پردازی در فیلمنامه‌های چهل‌ودومین جشنواره فجر

نویسنده : محمدجواد فراهانی
شخصیت ارتباط وثیقی با رویداد دارد و معمولاً فیلم‌هایی د...
کشمکش (نقد)

نسبت کشمکش‌های درونی و بیرونی در فیلمنامه‌های چهل‌ودوم فجر

نویسنده : محمد قربانی
شخصیت‌پردازی سینمایی- سوای ویژگی‌های ظاهری- عبارت ...
کشمکش (نقد)

بررسی ضرب‌الاجل در فیلمنامه‌های جشنواره چهل‌ودوم فجر

نویسنده : سمیه خاتونی
از مهم‌ترین مؤلفه‌های فیلمنامه‌نویسی که می&zw...
کشمکش (نقد)

پایان­بندی، گره­افکنی و برقراری تعادل ثانویه در آثار جشنواره چهل‌ودوم

نویسنده : مهران صفرخانی
پایان­بندی شاید دشوارترین مرحله در فرایند نگارش یک فیلمن...
کشمکش (نقد)

بررسی نقش شخصیت‌های فرعی در فیلمنامه «ویلای ساحلی»

نویسنده : پویا هاشم‌پور
تعیین جایگاه و مراتب شخصیت‌ها در فیلمنامه گاهی با تصور ...
کشمکش (نقد)

چرا همیشه در کمدی پدرها ابله هستند؟

نویسنده : احسان آجورلو
نقش آیرونی در فیلمنامه‌های کمدی داستان‌های کمدی...
کشمکش (نقد)

نگاهی به موقعیت‌های ملال‌انگیز در فیلمنامه «چرا گریه نمی‌کنی؟»

نویسنده : احسان آجورلو
داستان فیلم چرا گریه نمی‌کنی؟ بسیار ساده وکوتاه است. ام...
کشمکش (نقد)

بررسی عناصر منجر به درون‌مایه در فیلمنامه «عامه‌پسند»

نویسنده : محمدرضا نعمتی
فیلمنامه عامه‌پسند در روایتِ داستان زنی به نام فهیمه، ن...
کشمکش (نقد)

شخصیت‌پردازی کنش‌محور در فیلمنامه «سرهنگ ثریا»

نویسنده : محمد قربانی
آن‌چه یک شخصیت داستانی را در مدیوم‌های روایی می&zw...
کشمکش (نقد)

بررسی اصل تخاصم در فیلمنامه «ضد»

نویسنده : جمشید خاوری
فیلمنامه‌هایی مانند ضد در سینمای ایران به لحاظ ساختار د...
کشمکش (نقد)

پسامدرنیسم و پدیدارشناسی دیگری در روایت «چرا گریه نمی‌کنی؟»

نویسنده : محمدجواد فراهانی
در همین ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که یکی از ویژگی&z...
کشمکش (نقد)

بررسی عنصر جغرافیا به مثابه آنتاگونیسم در فیلمنامه «عامه‌پسند»

نویسنده : پویا هاشم‌پور
عامه‌پسند داستان زنی به نام فهیمه است که وقتی متوجه خيا...
کشمکش (نقد)

بررسی چرایی رفتار شخصیت‌ها در فیلمنامه «ضد»

نویسنده : محمدرضا نعمتی
به عنوان مخاطب در پایان و انتهای فیلم نمی‌دانیم ضد روای...
کشمکش (نقد)

چگونگی شکل‌گیری مضمون در فیلمنامه «جنگل پرتقال»

نویسنده : محمدجواد فراهانی
جنگل پرتقال را می‌توان یک درام عاشقانه دانست که ضمن حفظ...
کشمکش (نقد)

تأثیرات سینمای روبر برسون بر فیلمنامه­ «آهو»

نویسنده : ریحانه عابدنیا
آهو فیلمی میان سردی سینمای برسون و گرمی فیلم­های عاشقانه...
کشمکش (نقد)

بررسی عنصر شخصیت غایب در فیلمنامه‌ «نبودن»

نویسنده : پویا هاشم‌پور
نبودن روایت یک پدر است که از سوی پسرش پی‌گیری می‌ش...
کشمکش (نقد)

پیش‌داستان در روایت فیلمنامه «جنگل پرتقال»

نویسنده : احسان آجورلو
صحنه را تنها به یکی از این دو طریق می‌توان دگرگون کرد و...
کشمکش (نقد)

بررسی روایت در فیلمنامه «شماره 10»

نویسنده : محمدرضا نعمتی
این ادعایی که قرار است در ادامه مطرح شود، نیازمند کار آماری ...