سینمای ایران(نقد)

کشمکش (نقد)

همه جوانب گره‌افکنی در فیلمنامه «تی‌تی»

نویسنده : محمدرضا نعمتی
تمام هم‌وغم ابراهیم حل یک مسئله نجوم و اخترفیزیک است. س...
کشمکش (نقد)

درباره ویژگی‌های ژانر در فیلمنامه فیلم «تی‌تی»

نویسنده : عباس نصراللهی
چند سالی بود که سینمای ما رنگ یک کمدی رمانتیک خوب و سرپا را ...
کشمکش (نقد)

بررسی جهان شخصیت‌ در فیلمنامه «تی‌تی»

نویسنده : محمدجواد فراهانی
اگر فیلمنامه تی‌تی را فارغ از دنیای شخصیت اصلی‌اش ...
کشمکش (نقد)

فیلمنامه «زالاوا»؛ در فرایند تبدیل ایده به داستان

نویسنده : بهمن شیرمحمد
زالاوا در نگاهی کلی فیلمی متعلق به ژانر وحشت است؛ وحشتی نه ب...
کشمکش (نقد)

استفاده از ایده اولیه در شرح و بسط پیرنگ در فیلمنامه «بی‌صدا حلزون»

نویسنده : عباس نصراللهی
اساساً فیلمنامه‌هایی که می‌خواهند درباره موضوعی نا...
کشمکش (نقد)

مسئله دراماتیک و کنش‌های قهرمان در فیلمنامه «پیتوک»

نویسنده : محمدجواد فراهانی
فیلمنامه پیتوک را می‌توان وام‌دار فیلم نوآر و نئون...
کشمکش (نقد)

بررسی اشکالات ساختاری در فیلمنامه «طلاخون»

نویسنده : امید پورمحسن
به دنبال ساخت سه فیلم زهر عسل، صحنه جرم ورود ممنوع و هیچ&zwn...
کشمکش (نقد)

استفاده‌ حساب‌شده از عنصر وحشت‌آفرین در فیلمنامه‌ «زالاوا»

نویسنده : حسین جوانی
چند فیلم ترسناک ایرانی را به یاد بیاورید. مثلاً آن شب، طلسم،...
کشمکش (نقد)

چگونه ویژگی‌های قهرمانانه در «زالاوا» با وقایع بیرونی پیوند می‌خورد؟

نویسنده : محمدرضا نعمتی
زالاوا فیلمی در ژانر وحشت است که قصد دارد بدون بهره‌گیر...
کشمکش (نقد)

انگیزه­ شخصیت‌ها در فیلمنامه «بی‌صدا حلزون»

نویسنده : ریحانه عابدنیا
صداهای زمینه صداهایی هستند که محیط شنیداری زندگی ما را می&sh...
کشمکش (نقد)

سیر تحول قهرمان در فیلمنامه «پسران دریا»

نویسنده : محمدرضا نعمتی
فیلمنامه اپیزودیک پسران دریا راوی ماجرای دو پسربچه است؛ یکی ...
کشمکش (نقد)

بررسی کمبود نیروی مخالف در کنش شخصیت‌های داستان «علفزار»

نویسنده : احسان آجورلو
فیلم‌های ریتم کند یا فیلم‌هایی با ریتم و ضرباهنگ ب...
کشمکش (نقد)

شخصیت‌ها در فیلمنامه «مجبوریم»

نویسنده : بهمن شیرمحمد
از میان مفاهیم متعدد موجود در مباحث فیلمنامه‌نویسی، احت...
کشمکش (نقد)

تحلیل درونیات شخصیت در فیلمنامه «پسران دریا»

نویسنده : ریحانه عابدنیا
در روزگاری که برخی سینماگران در پرداختن به نقایص و زشتی­...
کشمکش (نقد)

بررسی تلاقی خطوط داستانی در فیلمنامه «مجبوریم»

نویسنده : حسین جوانی
مجبوریم سه خط داستانی را ابتدا به شکل جداگانه و در ادامه به ...
کشمکش (نقد)

بررسی پلات شخصیت‌محور در فیلمنامه «علفزار»

نویسنده : محمدجواد فراهانی
اگر علفزار را صرفاً دارای یک پلاتِ ماجرامحور (جسمی)‌ بد...
کشمکش (نقد)

پروتاگونیست و آنتاگونیست در «مغز استخوان»

نویسنده : امید پورمحسن
علی زرنگار فیلمنامه‌نویس مغز استخوان را پیش از این با د...
کشمکش (نقد)

بررسی پایان در فیلمنامه «لامینور»

نویسنده : حسین جوانی
لامینور زمان گذشته و حال داستانی را به شکل هم‌زمان پیش ...
کشمکش (نقد)

چگونگی ارتباط دو پرده نخست با نقطه اوج در فیلمنامه «مغز استخوان»

نویسنده : محمدجواد فراهانی
به عقیده سید فیلد پرده سوم فیلمنامه باید داستان را حل‌و...
کشمکش (نقد)

تطبیق شخصیت­های فیلمنامه «لامینور» با واقعیت‌های روان­شناسانه­

نویسنده : ریحانه عابدنیا
«والدین سمی» عبارتی است که روان­شناسانی چون ...