سینمای ایران(نقد)

کشمکش (نقد)

بررسی زاویه دید در فیلمنامه موسی کلیم‌الله

نویسنده : علی صفایی
بدون در نظر گرفتن ابزار و مدیوم، یکی از شرایطی که لازم است ر...
کشمکش (نقد)

«عینک قرمز» در مقام یک اثر پست‌مدرن

نویسنده : سیدآریا قریشی
عینک قرمز یکی از گزینه‌های انتخاب به‌عنوان شیطنت&z...
کشمکش (نقد)

انگیزه‌مندی و کنش‌مندی شخصیت‌ها در فیلمنامه «رها»

نویسنده : محمد قربانی
شخصیت‌پردازی حاصل جمع همه خصایصی است که هویت منحصربه&zw...
کشمکش (نقد)

واکاوی تأثیر مؤثر بر اثر، در فیلم «عینک قرمز»  

نویسنده : محمدرضا نعمتی
فیلمنامه‌ای مانند عینک قرمز را نمی‌توان بدون دخیل ...
کشمکش (نقد)

تحلیل فیلمنامه «پیش‌مرگ» بر مبنای چینش روایی

نویسنده : سمیه خاتونی
فیلمنامه پیش‌مرگ از کلاسیکی در ژانر پرتره است که رویداد...
کشمکش (نقد)

روان‌شناسی شخصیت توحید در فیلم «رها»

نویسنده : ریحانه عابدنیا
پوستر فیلم رها مردی را نشان می­دهد که در برابر چیزی که ب...
کشمکش (نقد)

بررسی عنصر امر واقع در فیلمنامه «پیش‌مرگ»

نویسنده : پویا هاشم‌پور
 فیلمنامه پیش‌مرگ اثری در ژانر بیوگرافی جنگی است ک...
کشمکش (نقد)

مکانیسم استفاده از افکت‌های دراماتیک در فیلم‌های جشنواره فجر

نویسنده : احسان آجورلو
جشنواره فجر امسال در نوع خود جشنواره‌ای کم‌عیار و ...
کشمکش (نقد)

نیاز دراماتیک در چند فیلمنامه جشنواره چهل و سوم

نویسنده : بهمن شیرمحمد
اگر شخصیت را مهم‌ترین رکن هر قصه و روایتی بدانیم، نیاز ...
کشمکش (نقد)

تأثیر متقابل پایان‌بندی و سؤال اصلی در فیلمنامه‌های چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر

نویسنده : محمدجواد فراهانی
پایان‌بندی یک اثر نشان‌دهنده ارزش آن و توجهی است ک...
کشمکش (نقد)

بررسی عنصر ضرب‌الاجل در فیلمنامه‌های چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر

نویسنده : محمد قربانی
ضرب‌الاجل (deadline) مدت زمان مشخصی است که اعمال شخصیت&...
کشمکش (نقد)

نگاهی به پرده سوم برخی فیلمنامه‌های جشنواره فیلم فجر

نویسنده : مازیار وکیلی
آ‌ن‌طور که سیدفیلد مدرس بزرگ فیلمنامه‌نویسی م...
کشمکش (نقد)

بررسی گفت‌و‌گونویسی و دیالوگ در چهل‌و‌سومین جشنواره  فیلم فجر

نویسنده : سمیه خاتونی
این بررسی به نقش گفت‌وگونویسی و دیالوگ در چندی از فیلم&...
کشمکش (نقد)

نحوه ترسیم شخصیت‌های زن در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر

نویسنده : نرجس بنای شاهانی
طراحی شخصیت یکی از مهم‌ترین بخش‌های فیلمنامه­ن...
کشمکش (نقد)

بررسی ارزش دراماتیک رویدادها در فیلمنامه «معجزه پروین»

نویسنده : علی صفایی
فیلمنامه پروین مبنای مناسبی برای بررسی این پرسش است که آیا ه...
کشمکش (نقد)

بررسی تعدد پیرنگ در فیلمنامه «برف ‌آخر»

نویسنده : علی صفایی
 فیلمنامه‌هایی که بیش از یک پیرنگ اصلی را در خود ج...
کشمکش (نقد)

عنصر تعلیق در فیلمنامه «عزیز»

نویسنده : ریحانه عابدنیا
تعلیق اسم اعظم روایت است. شکل اغراق‌شده­ای از انتظا...
کشمکش (نقد)

به‌کارگیری مفهوم سفر در فیلمنامه «علت مرگ: نامعلوم»

نویسنده : بهمن شیرمحمد
«آدم‌ها رو باید تو سفر شناخت.» این جمله&zwn...
کشمکش (نقد)

بررسی تأثیر عنصر فضاسازی بر پیرنگ در فیلمنامه «برف آخر»

نویسنده : پویا هاشم‌پور
از ابتدا مشخص است که فیلمنامه برف آخر درصدد این است که با تک...
کشمکش (نقد)

فیلمنامه «عزیز» از منظر شخصیت‌پردازی

نویسنده : مازیار وکیلی
سید فیلد در یکی از مقالات مشهور خود به نام چرخه وجود پرسش بن...