سینمای ایران(نقد)

کشمکش (نقد)

بررسی الگوی ساختاری فیلمنامه «روز صفر»

نویسنده : محمدرضا نعمتی
روز صفر یک فیلمِ ژانر در سینمای ایران است و بررسی و تحلیل فی...
کشمکش (نقد)

زیرمتن، کنش و شخصیت در فیلمنامه «روز صفر»

نویسنده : عباس نصراللهی
کن دنسیگر و جف راش در کتاب فیلمنامه‌نویسی متفاوت: گسست ...
کشمکش (نقد)

ضعف ارائه اطلاعات داستانی در فیلمنامه «شهربانو»

نویسنده : احسان آجورلو
گزاره مشهور «داستان‌گویی هنر توزیع اطلاعات است&ra...
کشمکش (نقد)

تحلیل شخصیت در فیلمنامه «قدغن»

نویسنده : امید پورمحسن
قدغن داستانش را با تمرکز بر شخصیت‌های اصلی‌اش روای...
کشمکش (نقد)

تحلیل مؤلفه‌های کمیک و کمبودهای آن در فیلمنامه «سگ‌بند»

نویسنده : محمدجواد فراهانی
سگ‌بند دومین ساخته مهران احمدی پس از مصادره است و با&zw...
کشمکش (نقد)

روایت اپیزودیک در فیلمنامه «موقعیت مهدی»

نویسنده : سیدآریا قریشی
آیا می‌توان موقعیت مهدی را فیلمی در مورد فرازهایی از زن...
کشمکش (نقد)

بررسی مؤلفه‌های ژانر نوآر و کمبودهای آن در فیلمنامه «مرد بازنده»

نویسنده : احسان آجورلو
در فضای سینمای ایران کمتر شاهد فیلمنامه‌ها و داستان&zwn...
کشمکش (نقد)

تحلیل پرده نخست در فیلمنامه «شادروان»

نویسنده : محمدرضا نعمتی
در همان صحنه‌ آغازین فیلمنامه شادروان،‌ کاشت‌...
کشمکش (نقد)

تردید قهرمان در چگونگی ظهورِ لحظه تجلی در فیلمنامه «روز بلوا»

نویسنده : محمدجواد فراهانی
روز بلوا اثری است از بهروز شعیبی که برای اولین بار به صورت ف...
کشمکش (نقد)

دراماتیزه‌ کردن یک فاجعه در فیلمنامه «عنکبوت»

نویسنده : امید پورمحسن
به دنبال نگارش فیلمنامه‌های پُل خواب و لتیان، فیلمنامه ...
کشمکش (نقد)

بررسی حرکت قهرمان مبتنی بر جست‌وجو و پرسش‌گری در فیلمنامه «روز بلوا»

نویسنده : محمد بزرگ
در سریال سه قسمتی روز بلوا که مانند سه ‌پرده یک فیلم بل...
کشمکش (نقد)

بررسی پیش‌داستان در فیلمنامه «گیتی همسر علیرضا»

نویسنده : محمدرضا نعمتی
اهمیت پیش‌داستان برای ساخت پیرنگ و دادن انگیزه‌های...
کشمکش (نقد)

تحلیل مؤلفه‌های روایی ژانر کارآگاهی در فیلمنامه «مرد بازنده»

نویسنده : محمدجواد فراهانی
مرد بازنده هفتمین ساخته محمدحسین مهدویان شباهت چندانی به آثا...
کشمکش (نقد)

بررسی عناصر اصلی کمیک در فیلمنامه «شادروان»

نویسنده : محمد بزرگ
هرچند که روایت بر مبنای طنز موقعیت دشواری‌های خود را دا...
کشمکش (نقد)

ساختار در فیلمنامه «موقعیت مهدی»

نویسنده : حسین جوانی
ویژگی بارزِ فیلمنامه موقعیت مهدی پرده‌بندی آن است. پرده...
کشمکش (نقد)

«علفزار» بهترین فیلمنامه و «موقعیت مهدی» فیلمنامه محبوب به انتخاب منتقدان ماهنامه فیلم‌نگار

نویسنده : فیلم نگار
از همان آغاز مشخص بود در جشنواره امسال، منتقدان بین گزینش چن...
کشمکش (نقد)

از ایده تا داستان؛ نگاهی به فیلمنامه‌های آثار چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر

نویسنده : امیررضا تجویدی
سال گذشته در مطلبی مشابه، گفته شد که سینمای ایران چندین سال ...
کشمکش (نقد)

نقش الگوهای ژانری در تعدادی از آثار چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر

نویسنده : سیدآریا قریشی
نگاهی به انتخاب‌های هیئت انتخاب چهلمین دوره جشنواره فیل...
کشمکش (نقد)

خرده‌پیرنگ و پیرنگ فرعی در فیلمنامه‌های جشنواره چهلم

نویسنده : محمدرضا نعمتی
وقتی از خرده‌پیرنگ صحبت می‌کنیم، صحبت از یک ساختار...
کشمکش (نقد)

بازنمایی دوگانه خوشایند و مصلحت در فیلم‌های جشنواره چهلم

نویسنده : اشکان راد
در فیلم شادروان ساخته حسین نمازی، نادر (سینا مهراد)– پ...