سینمای جهان

از زبان فیلمنامه نویس

گفت‌وگو با وس اندرسون درباره «گزارش فرانسوی»

نویسنده : سوزان موریسون
وس اندرسون فیلمنامه گزارش فرانسوی را بر اساس داستانی مشترک ا...
کشمکش (نقد)

روایت متوالی در فیلمنامه «گزارش فرانسوی»

نویسنده : عباس نصراللهی
وس اندرسون، حالا و پس از ساخت چند فیلم که از لحاظ فضا، روایت...
کشمکش (نقد)

درباره واقعیت و حقیقت در  سریال قاتلان باغچه

نویسنده : حسین جوانی
واقعیت و حقیقت «بر اساس داستان واقعی». وقتی ب...
از زبان فیلمنامه نویس

گفت‌وگو با استیون سودربرگ، نویسنده و کارگردان «کیمی»

نویسنده : نیک شگر
استیون سودربرگ تنها یکی از موفق‌ترین کارگردانان جهان نی...
سینما/ادبیات

مطالعه تطبیقی رمان و فیلمنامه «لبه تیغ»

نویسنده : پیام رنجبران
1 سامرست موام در آغاز رمانش می‌کوشد تصویری معمولی از...
از زبان فیلمنامه نویس

صحبت‌های گی‌یرمو دل تورو، نویسنده و کارگردان «کوچه کابوس»

نویسنده : استیو پوند
گی‌یرمو دل‌تورو، کارگردان کوچه کابوس، در گفت‌...
کشمکش (نقد)

گناهان کبیره در روایت فیلم «کوچه کابوس»

نویسنده : اردوان وزیری
مگر نه این‌که هیولا جز ترکیبی از اجزای موجودات واقعی چی...
کشمکش (نقد)

واگرایی ساختار داستان و شخصیت در «کیمی»

نویسنده : تکتم نوبخت
ساختار حوادث و ساختار شخصیت آینه تمام‌نمای یکدیگرند. به...
سیناپس

قاتلان باغچه

نویسنده : ملیکا هلالی
قسمت اول سوزان با داگلاس (دیپو اولا)، وکیل خود، تماس می&z...
از زبان فیلمنامه نویس

گفت‌وگو با اد سینکلر، فیلمنامه‌نویس سریال «قاتلان باغچه»

نویسنده : منبع: نیویورک تایمز
نامه تایپ‌شده هواداران با امضای گری کوپر، نسخه محدود پو...
سیناپس

گزارش فرانسوی

نویسنده : میثا محمدی
فیلمنامه‌نویس و کارگردان: وس اندرسون، تهیه‌کننده: ...
سیناپس

کوچه کابوس

نویسنده : میثا محمدی
فیلمنامه‌نویسان: گی‌یرمو دل تورو، کیم مورگان، بر ا...
سیناپس

کیمی

نویسنده : میثا محمدی
فیلمنامه‌نویس: دیوید کپ، کارگردان: استیون سودربرگ، مدیر...
از زبان فیلمنامه نویس

گفت‌و‌گوی جورج میلر با اصغر فرهادی درباره جهان فیلم‌سازی‌اش و «قهرمان»

نویسنده : جورج میلر
جورج میلر، کارگردان فیلم‌هایی مانند مدمکس: جاده خشم در ...
از زبان فیلمنامه نویس

گفته‌های جوئل کوئن درباره «تراژدی مکبث»

نویسنده : کِنِت توران
جوئل کوئن طی فعالیت فیلم‌سازی نزدیک به 40 ساله خود، طیف...
از زبان فیلمنامه نویس

گفت‌وگو با آرون سورکین درباره فیلمنامه «ریکاردو بودن»

نویسنده : سونیا الکساندر
فیلم آخر آرون سورکین، فیلمنامه‌نویس مجرب و تحسین‌ش...
کشمکش (نقد)

نگاهی به الگوهای شرح و بسط پیرنگ در فیلمنامه «ریکاردو بودن»

نویسنده : عباس نصراللهی
آرون سورکین از همان ابتدای راه فیلمنامه‌نویسی و فیلم&zw...
کشمکش (نقد)

دامنه تأویل‌پذیری در یک اقتباس؛ تراژدی مکبث

نویسنده : تکتم نوبخت
مسئله اقتباس نمایشنامه مکبث به زبان سینما در دور شدن از ضربا...
سینما/ادبیات

مطالعه تطبیقی رمان «نقاب» و فیلمنامه «عبور»(Passing)

نویسنده : پیام رنجبران
1 «آن‌چه این‌جا به خوانندگان خود ارائه می...
کشمکش (نقد)

مفهوم رنج، بخشش و رستگاری در فیلمنامه «جرم»

نویسنده : اردوان وزیری
فران کرانز کارگردان فیلم جرم (Mass) در اولین اثر سینمایی خود...