سینمای جهان(نقد)

کشمکش (نقد)

بررسی مضمون تنهایی در فیلمنامه «چشمانت را ببند»

نویسنده : احسان آجورلو
دوستی و رفاقت زمانی که با گذر زمان همراه می‌شود، وجه دو...
کشمکش (نقد)

تحلیل «من کاپیتان هستم» بر اساس نظریه جوزف کمبل در کتاب «قهرمان هزار چهره»

نویسنده : تکتم نوبخت
من کاپیتان هستم داستان دو پسر 16 ساله سنگالی است به نام سیدو...
کشمکش (نقد)

چرا ترکیب‌های دوتایی متفاوت در فیلم‌ها جذاب هستند؟ به بهانه پرداختن به فیلمنامه «جاماندگان»

نویسنده : عباس نصراللهی
اولین تصویری که از دو آدم متناقض در قاب دوربین سینما به یاد ...
کشمکش (نقد)

«قاتلان ماه گل» و هنر اقتباس از داستانی واقعی

نویسنده : جاکوب کروگر
می‌خواهیم به قاتلان ماه گل با فیلمنامه‌ای از مارتی...
کشمکش (نقد)

مقایسه تطبیقی فیلمنامه «قاتلان ماه گل» با کتاب دیوید گرن

نویسنده : امیررضا تجویدی
۱. مارتین اسکورسیزی به هزار و چند دلیل یکی از مهم‌ترین ...
کشمکش (نقد)

پارادایم منحنی فیشته در فیلمنامه «قاتلان ماه گل»

نویسنده : اردوان وزیری
«افکار عمومی از ثروت قبیله اوسیج، که با تصور کلیشه&zwn...
کشمکش (نقد)

از ایده تا اجرا؛ تأثیر سینمای ازو در فیلم «روزهای عالی»

نویسنده : تکتم نوبخت
ویم وندرس چند سال قبل از جدیدترین فیلمش روزهای عالی، مواجهه&...
کشمکش (نقد)

نگاهی به گروه‌های شخصیتی در فیلمنامه «بلوط پیر»

نویسنده : احسان آجورلو
داستان فیلم بلوط پیر به تمام بحث‌ها درباره مهاجرت و پنا...
کشمکش (نقد)

بررسی تضاد ساختاری و مضمونی فیلمنامه «ایر»

نویسنده : احسان آجورلو
زمانی که پشت ویترین یک کفش‌فروشی به کتانی‌های رنگا...
کشمکش (نقد)

تکنیک‌های سینمایی به مثابه عناصر روایی در فیلمنامه «یک جن‌زدگی در ونیز»

نویسنده : اردوان وزیری
هرکول پوآرو کاراکتر استثنایی داستان‌های جنایی آگاتا کری...
کشمکش (نقد)

نگاهی به فیلمنامه «آدم‌کش»

نویسنده : عباس نصراللهی
کشمکش پادشاه است...   وقتی نام دیوید فینچر و اندر...
کشمکش (نقد)

کارکرد مونولوگ درونی در فیلم «آدم‌‌کش»

نویسنده : تکتم نوبخت
آدم‌کش، جدیدترین فیلم دیوید فینچر، نه‌تنها تمام قو...
کشمکش (نقد)

روایت غیرخطی در فیلمنامه «اوپنهایمر»

نویسنده : سیدآریا قریشی
پیچیده‌تر کردن ماجراها و ایجاد دشواری برای تماشاگر در ر...
کشمکش (نقد)

انتخاب اوپنهایمر؛ یا چگونه یاد گرفتم دست از اخلاقیات بردارم و بمب اتم را دوست داشته باشم؟*

نویسنده : احسان آجورلو
«هر چه بیشتر خودم را متهم می‌کنم، بیشتر حق دارم د...
کشمکش (نقد)

مروری بر ویژگی‌های مضمونی و روایی فیلمنامه «اپنهایمر»

نویسنده : امیررضا تجویدی
1. با مروری به‌روزشده بر کارنامه کریستوفر نولان در مقام...
کشمکش (نقد)

بررسی ویژگی‌های درام دادگاهی در فيلمنامه «دادگاه نظامي شورش كين»

نویسنده : محمدجواد فراهانی
فیلم دادگاه نظامی شورش کین داستان یک کشتی مین‌یاب آمریک...
کشمکش (نقد)

استعاره‌سازی در مضمون؛ نگاهی به «آناتومی یک سقوط»

نویسنده : تکتم نوبخت
ساندرا، که نویسنده‌ای سرشناس است، در خانه ییلاقی‌ا...
کشمکش (نقد)

نقش کاراکترها در گسترش داستان سریال «خصومت»

نویسنده : اردوان وزیری
تصور کنید در دنیایی خیالی زندگی می‌کردیم که در آن نه به...
کشمکش (نقد)

تمرکززدایی پیرنگ از معما در ژانر پلیسی در سریال «پوکرفیس»

نویسنده : محمدجواد فراهانی
سریال پوکرفیس در قالب مجموعه‌ای اپیزودیک در هر قسمت ماج...
کشمکش (نقد)

کاربرد هنر گوتیک در فیلمنامه «کُنت»

نویسنده : اردوان وزیری
تصویری که پابلو لارایین، فیلم‌ساز اهل شیلی، از آگوستو پ...