سینمای جهان(نقد)

کشمکش (نقد)

اهمیت زندگی روزمره و مفهوم مقاومت در فیلمنامه «هنوز این‌جا هستم»

نویسنده : سیدآریا قریشی
اگر به صفحات معرفی هنوز این‌جا هستم در پایگاه‌های ...
کشمکش (نقد)

مطالعه شخصیت در فیلمنامه «حقایق سخت»

نویسنده : اردوان وزیری
تجربه تماشای فیلم حقایق سخت(مایک لی 2024) از منظر سازوکار دا...
کشمکش (نقد)

عدم فهم دراماتیک داستان در فیلمنامه «یک ناشناخته کامل»

نویسنده : احسان آجورلو
فهم موسیقی به شدت وابسته درک درونی است. دقیقا برعکس داستان ی...
کشمکش (نقد)

تحلیل حادثه محرک برخی فیلمنامه‌های جشنواره چهل‌وسوم فجر

نویسنده : علی صفایی
تداوم توجه مخاطب در طول روایت نیازمند تمهیدهای مهمی است که ا...
کشمکش (نقد)

بررسی عناصر درام شرقی در فیلمنامه «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ میلیونر شویم؟»

نویسنده : احسان آجورلو
بین جوانانی که به ارثیه آینده‌‌‌‌شان دل&...
کشمکش (نقد)

فرم روایت و تقابل‌های دوتایی در «تمام آن‌چه نور می‌پنداریم»

نویسنده : تکتم نوبخت
تمام آن‌چه نور می‌پنداریم به نویسندگی و کارگردانی ...
کشمکش (نقد)

مفهوم آزادی در فیلمنامه «سینگ سینگ»

نویسنده : اردوان وزیری
فیلم سینگ سینگ (Sing Sing) به کارگردانی گرگ کودار که بر اساس...
کشمکش (نقد)

آیا «گلادیاتور ۲» جانشین شایسته‌ای برای قسمت اول است؟

نویسنده : آریا قریشی
«یک سرباز با اصالت رومی به ‌عنوان یک گلادیاتور نا...
کشمکش (نقد)

جریان سیال روایت در  فیلمنامه انیمیشن «جریان»

نویسنده : اردوان وزیری
انیمیشن جریان(Flow-2024)  ساخته گینتس زیلبالودیس فیلم&z...
کشمکش (نقد)

«شرور»: پیش داستانی برای جادوگر شهر اُز

نویسنده : تکتم نوبخت
شرور روایت تازه‌ای از داستان کلاسیک و فولکوریک جادوگر ش...
کشمکش (نقد)

درباره «شرور» که اقتباس در اقتباسی از جادوگر شهر اُز است

نویسنده : CREATIVE SCREENWRITING
شرور «داستان ناگفته» از جادوگر شهر اُز را به تصو...
کشمکش (نقد)

بررسی عناصر ژانر تراژی‌کمدی در فیلم «خاطرات یک حلزون»

نویسنده : پویا هاشم‌پور
خاطرات یک حلزون سوگ‌نامه‌ای از زندگی و سرگذشت دختر...
کشمکش (نقد)

تعارض پیرنگ انتقام و عاشقانه در روایت «کنتِ مونت کریستو»

نویسنده : احسان آجورلو
پاسخ درخور به پستی و دنائت و خیانت چیست؟ درست است که می&zwnj...
کشمکش (نقد)

نگاهی به زیبایی‌شناسی یوتوپیا و دیستوپیا در فیلمنامه «مگالوپولیس»

نویسنده : محمدجواد فراهانی
واژه پولیس که پیشینه‌ای طولانی در اسطوره‌شناسی و ف...
کشمکش (نقد)

بررسی عناصر تریلر روان‌شناختی در فیلمنامه «جوکر: جنون مشترک»

نویسنده : پویا هاشم‌پور
از همان مرحله نگارش فیلمنامه قرار است یک تجربه متفاوت باشد. ...
کشمکش (نقد)

تکرارِ ملال‌ در فیلمنامه «جوکر: جنون مشترک»

نویسنده : اردوان وزیری
برای تحلیل فیلم جوکر:جنون مشترک (تاد فیلیپس/ ۲۰۲۴) ناچاریم ب...
کشمکش (نقد)

فقدان طرح، داستان و شخصیت در فیلم «مگالوپلیس»

نویسنده : تکتم نوبخت
مگالوپلیسِ کاپولا بیشتر از آن‌که یک داستان آرمان‌ش...
کشمکش (نقد)

مقایسه‌ ساختار روایی در دو نسخه «بیتل‌جوس»

نویسنده : تکتم نوبخت
شخصیت بیتل‌جوس یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های دن...
کشمکش (نقد)

بررسی عنصر ویژگی فیلم‌های دنباله‌ای در فیلمنامه «بیتل‌جوس بیتل‌جوس»

نویسنده : پویا هاشم‌پور
فیلم‌هایی که به عنوان دنباله برای قسمت پیشین ساخته می&z...
کشمکش (نقد)

بررسی اخلاق‌گرایی در داستان‌هایی بر پایه هوش مصنوعی

نویسنده : احسان آجورلو
داستان تکراری است؟ بله. پیرنگ و موضوع نیز تکراری است؟ بله. پ...