جشنواره کودک به سیوشش سالگی رسید
جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان پس از برگزاری 35 دوره، در مهرماه سال 1403 به سیوششمین دوره خود پایان داد. این جشنواره از آغاز پاگیری تا کنون تغییرات زیادی را در طول برگزاری به خود دیده است. به زعم بیشتر منتقدان و تحلیلگران، دهه 70 از درخشانترین دورههای سینمای کودک است که به دهه طلایی سینمای کودک مشهور است و این مسئله بهشدت وامدار و تنیده در رویکردی است که سینماگران و جشنواره در دورههای ابتدایی به سینمای کودک داشته است. از همین رو، در این گزارش نگاهی کلی به 15 دوره ابتدایی جشنواره کودک در دهه 60 و 70 خواهیم داشت و البته دوره سیودوم در سال 1397 که با توجه به نیاز کودکان امروز به ساختار کلی جشنواره بخشهای ویژهای اضافه شد و با رویکردی نوین به کار خود ادامه داد.
جشنواره کودک از سال 1361 کار خود را در بخش جنبی چهارمین جشنواره فیلم فجر آغاز کرد و برای نخستین دوره، به دبیری حسین وخشوری به عنوان یکی از بخشهای جنبی در لیست نمایشهای جشنواره فیلم فجر جای داده شد و در دو بخش «چشمانداز سالهای دور» و «سینمای دهه 80» تعریف و راهاندازی شد.
شهر موشها ساخته محمدعلی طالبی، زنگ انشاء به کارگردانی شاپور قریب و ماجراهای علی کوچولو، پروانه ساخته جواد میرمیرانی نخستین فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره کودک بودند. در این دوره برخی از فیلمهای کوتاه ساختهشده در شرکت والت دیزنی هم در کنار فیلمهای دیگر نمایش داده شدند.
دومین دوره از جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان سال ۱۳۶۵ و باز هم به عنوان یکی از بخشهای جنبی پنجمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد. در این دوره، سیدمحمد بهشتی دبیری جشنواره را برعهده داشت و فیلمها از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ بهمنماه در تهران اکران شدند. خانه دوست کجاست؟ ساخته عباس کیارستمی و آلبوم تمبر به کارگردانی کیومرث پوراحمد ازجمله فیلمهای بلند ایرانی حاضر در بخش «چشمانداز سالهای دور» بودند.
در سومین دوره، بخشی به عنوان مرور در این جشنواره پا گرفت که در آن به مرور آثار کارگردان مطرح چک، هرمینا تیرلووا پرداخته شد که شامل 10 فیلم از این کارگردان بود.
در چهارمین جشنواره کودک و نوجوان که باز هم به عنوان بخشی از جشنواره فیلم فجر برگزار میشد، جوایزی به بهترینهای بخش بینالملل تحت عنوان پروانه زرین اختصاص یافت و نخستین پروانه زرین هیئت داوران به نورالدین زرینکلک برای فیلم کوتاه ابرقدرتها اختصاص یافت و ابوالفضل جلیلی برای فیلم گال پروانه زرین بهترین کارگردانی گرفت.
پنجمین دوره از جشنواره کودک و نوجوان که هنوز هویت مستقلی نیافته بود، آنقدر پربار بود که باعث شد جشنواره از سال آینده هویت مستقل یابد. در این دوره علاوه بر بخش مسابقه بینالملل، بخشهایی تحت عنوان مروری بر فیلمهای کودکان و نوجوانان عباس کیارستمی، 10 سال سینمای کودک و نوجوان ایران، فیلمهای لورل و هاردی، گذری به فیلمخانه کودک و نوجوان، فیلمهای کوتاه چکسلواکی، مجارستان و بلغارستان، خارج از مسابقه نمایش داده شدند. دزد عروسکها ساخته محمدرضا هنرمند، کاکلی به کارگردانی فریال بهزاد و پاتال و آرزوهای کوچک به کارگردانی مسعود کرامتی سه فیلم ایرانی راهیافته به بخش مسابقه بینالملل در این دوره بودند. در این دوره، برای نخستین بار در ایران، در دو سینمای شهر قصه و قیام منوچهر نوذری، شهلا ناظریان، جلال مقامی و رفعت هاشمپور آثار کودکان و نوجوانان را دوبله همزمان کردند و همچنین فیلمهای خانه دوست کجاست؟ و اولیها ساخته عباس کیارستمی در دو بخش مرور فیلمهای کیارستمی و 10 سال سینمای کودک و نوجوان ایران فرصت حضور یافتند. در این دوره، بسیاری از فیلمهای ماندگار حوزه کودک، ازجمله شهر موشها، دونده، باشو غریبه کوچک، گلنار و رابطه در بخش 10 سال سینمای کودک ایران نمایش داده شدند.
سرانجام پس از پنج دوره، در سال 1369ششمین جشنواره کودک و نوجوان هویتی مستقل یافت و به دبیری علیرضا شجاع نوری در شهر اصفهان برگزار شد. شجاع نوری پیرامون تغییر زمان و مکان برگزاری جشنواره کودک در ششمین دوره از آن توضیح داده بود: «تغییر زمان برگزاری به جشنواره فرصت میدهد تا در زمانی مناسبتر به سینمای کودکان و نوجوانان پرداخته شده و توجه بیشتری به سوی این سینما جلب شود. از سوی دیگر، تغییر محل برگزاری جشنواره به شهری غیر از تهران، موقعیت مناسبی برای گردهمایی هنرمندان و دستاندرکاران فیلمهای کودکان و نوجوانان فراهم میآورد تا طی روزهای برگزاری جشنواره به تبادل افکار، پیشنهادات، تجربیات و نقطه نظرهای خود در زمینه تولید فیلمهای مخصوص کودکان و نوجوانان بپردازند.» نکته جالب توجه اینجاست که فیلمهایی همچون شهر موشها، باشو غریبه کوچک، خانه دوست کجاست؟ گلنار و... که در دوره پنجم جشنواره تحت عنوان 10 سال سینمای کودک ایران روی پرده رفته بودند، در این دوره هم تحت عنوان نگاهی به سالهای گذشته نمایش داده شدند.
در هفتمین دوره از جشنواره که به دبیری علیرضا شجاع نوری برگزار شد، برای نخستین بار یک هیئت داوری متشکل از کودکان تشکیل شد تا فیلمهای بلند بخش مسابقه و فیلمهای ایرانی را مورد قضاوت قرار دهند و از میان آنها بهترین فیلم برای کودکان و نوجوانان را از دیدگاه خود انتخاب کنند. این کودکان مدرسه پیرمردها ساخته علی سجادی حسینی را به عنوان فیلم برتر خود برگزیدند. در این دوره تغییراتی در مقررات جشنواره صورت گرفت و برای اولین بار دو عبارت «درباره کودکان» و «برای کودکان» که یکی از بحثهای همیشگی فیلمسازان عرصه کودک است، مطرح شد. این مقررات عبارت «جشنواره فیلمهایی را که مناسب کودکان و نوجوانان تا ۱۵ سال است، میپذیرد» را به «جشنواره فیلمهایی که درباره یا برای کودکان و نوجوانان تا ۱۵ سال مناسب است، میپذیرد» تغییر داد. همچنین قریب به 200 هزار نفر از هفتمین دوره جشنواره کودک استقبال کردند و به این شکل این رویداد فرهنگی تبدیل به یکی از بزرگترین جشنوارهها از نوع خود در سراسر جهان شد.
هشتمین جشنواره بینالمللی کودک و نوجوان برای سومین دوره متوالی به دبیری علیرضا شجاع نوری در اصفهان برگزار شد. همچنین در این دوره به دلیل رشد کیفی و کمی سینمای کودک برای نخستین بار بخش مسابقه سینمای ایران به جشنواره کودک افزوده شد. در دورههای پیشین به دلیل حجم اندک تولیدات سینمایی در این حوزه چنین امکانی فراهم نبود. «یک روز با یک فیلمساز» هم یکی از بخشهای تازه افزودهشده به جشنواره کودک و نوجوان بود که در هشتمین دوره به کیومرث پوراحمد اختصاص یافت. این بخش فرصتی را به فیلمساز و مخاطبان برای گفتوگو و تبادل افکار در جهت شناخت بیشتر نسبت به یکدیگر در زمینه سینما فراهم میکرد.
در این دوره برای اولین بار عزتالله انتظامی و علیرضا خمسه به عنوان بازیگران سینمای ایران در لیست هیئت داوران دو بخش ملی و بینالملل قرار گرفتند. در دورههای پیشین همواره یک یا دو کارگردان ایرانی حوزه کودک به همراه چهار یا پنج فیلمساز خارجی بر جایگاه قضاوت جای میگرفتند.
در نهمین دوره از جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان تولیدات چشمگیری در حوزه سینمای کودک وجود نداشت و به همین دلیل، چون دورههای ابتدایی تنها در بخش سینمای بینالملل آثار به رقابت پرداختند. سمفونی تهران ساخته رسول صدرعاملی، نان و شعر به کارگردانی کیومرث پوراحمد و مریم و میتیل ساخته فتحعلی اویسی سه فیلم ایرانی بودند که به بخش بینالملل راه یافتند. در این دوره، هیئت داوران بیانیهای قرائت کردند که در آن، به فیلمسازان دو نکته مهم را گوشزد کردند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: «گاه با فیلمهایی روبهرو هستیم که با ارائه یک تیپ ابتدایی، یا دست گذاشتن روی یک لهجه، یا بهره گرفتن از ریتم و ترانهای پیشپاافتاده در پی فریب خانوادهها، خنداندن بچهها و جلب همگان به سوی گیشههای سینما هستند. گاه نیز با آثاری برخورد میکنیم که طرح پیچیدهترین مسائل فلسفی، عمیقترین غمها و درهمتنیدهترین افکار سیاسی را در نظر دارند و بچهها را بهانه و وسیله بیان اندیشههای خود قرار دادهاند. بهجاست که نویسندگان، کارگردانان و سازندگان فیلمهای کودکان و نوجوانان از این دو حیطه پرخطر فاصله بگیرند و در پی شناسایی و به رسمیت شناختن بچهها و ویژگی سنی آنها باشند، تا بتوانند با طرح مسائل، مشکلات و دوستداشتنیهای آنها، میان بچههای جهان همدلی ایجاد کنند. این اندیشه که هر فیلمی که به صورت نقاشی متحرک تهیه شده یا بچهای در فیلم حضور دارد، میتواند فیلم کودکان و نوجوانان نامیده شود، اندیشه درستی نیست.»
دهمین دوره از جشنواره بینالمللی کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۷۳ در اصفهان و به دبیری حسین پاکدل برگزار شد. در این دوره یک بار دیگر مسابقه سینمای ایران به بخشهای رقابتی جشنواره افزوده شد و برای نخستین بار فیلمهای ویدیویی هم در لیست فیلمهای جشنواره گنجانده شدند و هیئت داوران نوجوان، فیلم آن مرد آمد ساخته بهمن قبادی را به عنوان بهترین فیلم ویدیویی در بخش ملی انتخاب کردند. همچنین فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله به کارگردانی ایرج طهماسب علاوه بر حضور در بخش مسابقه، در قالب یکی از بخشهای جنبی جشنواره با عنوان یک روز با کلاه قرمزی هم نمایش داده شد. این فیلم موفق به دریافت جایزه اول داوران کودک و نوجوان شد.
یازدهمین دوره از جشنواره بینالمللی کودکان و نوجوانان (۱۳۷۴) به دبیری حسین پاکدل در اصفهان برگزار شد. همچنین در این دوره در قالب دو بخش «بهترینهای یک عمر» و «کمدینهای بزرگ» فیلمهایی از فیلمسازان شناختهشده ایرانی مثل عباس کیارستمی و علیاکبر صادقی و کمدینهای بزرگی چون چارلی چاپلین و جری لوییس نمایش داده شد. در بخش مسابقه سینمایی هم به خاطر هانیه به کارگردانی کیومرث پوراحمد و حکایت شیرین ساخته محمدرضا عابدی موفق به دریافت تندیس گل آفتابگردان داوران کودک و نوجوان شدند.
دوازدهمین جشنواره بینالمللی کودکان و نوجوانان (1375) پس از شش دوره برگزاری در شهر اصفهان، به کرمان هجرت کرد و به دبیری علیاصغر غلامرضایی در این شهر برگزار شد. آثار راهیافته به جشنواره در سه بخش رقابتی سینمای ایران، بینالملل و آثار ویدیویی ایران جای گرفته و داوری شدند. در این دوره 15 فیلم در بخش بلند سینمای ایران به رقابت پرداختند که برخی از آنها مانند بچههای آسمان ساخته مجید مجیدی، خواهرانغریب به کارگردانی کیومرث پوراحمد، کیسه برنج ساخته محمدعلی طالبی و تعطیلات تابستانی به کارگردانی فریدون حسنپور در حوزه سینمای کودک ماندگار شدند. البته مجید مجیدی در این دوره با دو فیلم پدر و بچههای آسمان در جشنواره کودک حضور داشت که فیلم پدر موفق به دریافت جایزه ویژه هیئت داوران شد. مرور آثار هوشنگ مرادی کرمانی، مرور آثار مجید مجیدی و مرور آثار کامبوزیا پرتوی سه بخش جنبی جشنواره این دوره از جشنواره بودند که فیلمهای چون گربه آوازهخوان، گلنار، روز امتحان، بدوک، چکمه و نان و شعر در قالب این سه بخش اکران شدند. از دیگر بخشهای جنبی جشنواره دوازدهم «سرزمینهای جاده ابریشم»، «چشمانداز سالهای درخشان سینمای کودکان و نوجوانان چک» و «کودکان و نوجوانان و دفاع مقدس» بودند. در این دوره حواشی فراوانی به دلیل بیبرنامگی و توهین به خبرنگاران ایجاد شد که درنهایت، باعث شد این نخستین و آخرین دورهای باشد که جشنواره کودک در شهر کرمان برگزار شود.
سیزدهمین دوره جشنواره کودکان و نوجوانان (1376) در تهران برگزار شد. این انتقال مکانِ برگزاری جشنواره به تهران موجب رنجیدگی شدید نوجوانان و فرهنگیان اصفهانی شد، آنگونه که طوماری برای مطبوعات ارسال و این امر را توهینی به خود قلمداد کردند. در این دوره برای نخستین بار برخی فیلمها هم در بخش مسابقه بینالملل و هم در بخش سینمای ایران حضور داشتند. ازجمله این فیلمها میتوان به بالهای سفید ساخته ناصر و مهدی هاشمی و پسر مریم به کارگردانی حمید جبلی اشاره کرد. در این دوره، بخشهای جنبی جشنواره کاهش یافت و تنها در قالب دو بخش «از ادبیات تا سینمای کودک» و «موسیقی فیلم» و مروری بر آثار محمدرضا علیقلی و مروری بر فیلمهای مرحوم کامبیز صمیمی مفخم فیلمهایی نمایش داده شدند. دورهای که به دلیل همزمانی جشنواره کودک با جشنواره فیلم فجر بسیاری از توجهات رسانهها معطوف به فجر شد و جشنواره کودک در سایه قرار گرفت، به نحوی که بسیاری از کودکان از برگزاری این جشنواره غافل ماندند و جشنواره تنها در سه سینما و طی پنج روز برگزار شد. از سوی دیگر، برخی فیلمسازان چون مرضیه برومند به دلیل مشکلاتی که پیش از جشنواره برای اکران فیلمشان ایجاد شده بود، از سینمای کودک دور افتادند و تصمیم گرفتند برای مدتی از حوزه تولید فیلمهای کودک فاصله بگیرند.
چهاردهمین دوره از جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان به دبیری حسین پاکدل و در سال ۱۳۷۸ برگزار شد. رنگ خدا ساخته مجید مجیدی، دختری با کفشهای کتانی به کارگردانی رسول صدرعاملی و بید و باد ساخته محمدعلی طالبی سه فیلم ایرانی بودند که به بخش فیلمهای بلند مسابقه بینالملل راه یافتند. علاوه بر این سه فیلم که در بخش مسابقه سینمای ایران هم حضور داشتند، آینه ساخته جعفر پناهی، سیب به کارگردانی سمیرا مخملباف و کودک و سرباز ساخته سیدرضا میرکریمی دیگر فیلمهای حاضر در بخش سینمای ایران بودند و فیلم رنگ خدا از سوی هیئت داوران سیفژ، انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان به عنوان برترین فیلم معرفی شد.
پانزدهمین جشنواره بینالمللی کودکان و نوجوانان به دبیری حسین پاکدل در سال ۱۳۷۹ در شهر اصفهان برگزار شد. در این دوره در قالب بخشی تحت عنوان «صد فیلمساز، صد فیلم» فیلمهایی از صد فیلمساز سینمای کودک اکران شد. در این دوره نیز همچون دوره گذشته هیئت داوران گوناگونی ازجمله هیئت داوری سیفژ، هیئت داوران صدنفره کودکان و نوجوان، هیئت داوران انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، مجمع سینمای کودک و نوجوان، آموزش و پرورش اصفهان، شورای شهر و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان به بررسی آثار بخش رقابتی پرداخته و جوایزی را به برگزیدگان از دید خود اهدا کردند.
زمانی برای مستی اسبها به کارگردانی بهمن قبادی، صنم ساخته رفیع پیتز و نجوا به کارگردانی پرویز شهبازی سه فیلم ایرانی راهیافته به بخش سینمای بینالملل جشنواره بودند. سکوت به کارگردانی محسن مخملباف و عشق بدون مرز ساخته پوران درخشنده هم در بخش خارج از مسابقه سینمای بینالملل حضور داشتند و مرضیه برومند با فیلم مربای شیرین و ایرج طهماسب با فیلم یکی بود، یکی نبود ازجمله فیلمسازانی بودند که در بخش سینمای ایران به رقابت پرداختند.
سند تحولات در جشنواره سیودوم
نسل جدید کودکان و نوجوانان تفاوتهای عمدهای با نسل گذشته خود دارند و از بدو تولد، دیجیتال زندگی کردهاند، بنابراین جشنواره در ارائه خدمات و نحوه تعامل با مخاطبان خود از دوره سیودوم تحولاتی جدی را هدف قرار داد. از اینرو، در حوزه سیاستگذاری، رویکردهای تازهای در بخشهای مختلف سیودومین دوره از این جشنواره اتخاذ شده است. در این دوره، چهار بخش به جشنواره اضافه شد که اضافه شدن جوایز زیر را به دنبال داشت: بهترین فیلم از منظر نوآوری و کار خلاقه، بهترین فیلم از منظر کسبوکار که بتواند ارزش اقتصادی در صنایع مجاور خود خلق کند، بهترین فیلم از منظر پیوست فرهنگی (ظرفیتهای یک فیلم برای گسترش به صنایع مجاور) و توجه ویژه به آثار وبسری در راستای تلاش برای تولید محتوای بومی در فضای مجازی. با این هدف که فرصتی برای کشف استعدادهای نوجوان در عرصه فیلمسازی پدید آید، بخشهای «ایده» و «فیلم» به برنامههای المپیاد فیلمسازی که از دوره بیستوهشتم جشنواره آغاز شده بود، اضافه شد. کتابخانه برای نخستین بار در سیودومین دوره از جشنواره با بیش ۲۵۰ اثر از سینمای کودک و نوجوان راهاندازی شد. با توجه به ضرورت توجه به تولید محتوای ملی در فضای مجازی با بهرهگیری از خلاقیتهای نهفته صنعت تصویر، بخش وبسری در این دوره از جشنواره به عنوان بخشی جدید معرفی شد. در این دوره تلاش شد تا جشنواره در حد بضاعت، محلی برای تبادل اندیشهها و گفتوگوهای تخصصی این حوزه برای تقویت تولیدات مشترک سینمای کودکان و نوجوانان باشد. به همین منظور در مجموع شش پنل تخصصی در جشنواره سیودوم با حضور فیلمسازان داخلی و خارجی و علاقهمندان به سینما برگزار شد. در دوره سیوسوم نیز چهار پنل تولید مشترک به صورت برخط و وبینار، بین کارشناسانی از ایران و کشورهای هندوستان، صربستان، ارمنستان و پاکستان برگزار شد. همچنین در این دوره برای دومین سال متوالی به طور همزمان با برپایی جشنواره در شهر اصفهان، ۱۰ فیلم بخش اصلی جشنواره در سایر استانها اکران شدند. مهمترین ویژگی این دوره برگزاری همزمان جشنواره در استانها، داوری فیلمها در هر استان از سوی داوران کودک و نوجوان و انجام نظرسنجی از مخاطبان جشنواره بود. دو چالش «من: نقش اول» و «به نظر من» با مشارکت کودکان و نوجوانان همزمان با برگزاری سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اجرا شد و کودکان و نوجوانان در گروه سنی داوران جشنواره (۵ تا ۱۵ سال) و نیز سنین پایینتر و بالاتر از این رده سنی (تا ۱۷ سال) در چالشهای جشنواره حضور داشتند.
و اما سیوششمین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان
جشنواره امسال با دبیری مجید زینالعابدین از چهاردهم تا نوزدهم مهرماه سال ۱۴۰۳ در شهر تاریخی فرهنگی اصفهان برگزار شد. این جشنواره در سه بخش ملی، بینالملل و بخش ویژه پذیرای آثار هنرمندان ایرانی و خارجی از سراسر جهان بود. در بخش ملی فیلمهای بلند داستانی و انیمیشن و فیلمهای کوتاه بخش ملی شامل آثار ۳ تا ۲۰ دقیقهای برای دریافت پروانه زرین رقابت کردند. در بخش بینالملل فیلمهای بلند و کوتاه خارجی از تولیدات سال ۲۰۲۳ به بعد بودند. همچنین بخش ویژه شامل آثاری با موضوع کودکان غزه، مرور آثار خارجی و نمایشهای خارج از مسابقه وجود داشتند. در ادامه، از میان ۴۹۴ فیلم ثبتنامشده در سایت جشنواره، ۳۰ فیلم سینمایی بلند متقاضی شرکت در این بخش بودند که درنهایت، ۱۳ فیلم به بخش مسابقه راه یافتند.
محمدرضا شریفینیا، ایرج طهماسب، محمدعلی باشهآهنگر، مجید اسماعیلی، علیرضا خمسه، مستانه مهاجر و محمدامین همدانی هفت عضو از هیئت داوران این دوره از جشنواره بودند که به داوری آثار راهیافته پرداختند.
اسامی 13 فیلم راهیافته به بخش مسابقه عبارتاند از: آرزوی اسب چوبی به کارگردانی کمال مقدم، آن دو به کارگردانی مرتضی رحیمی، باغ کیانوش به کارگردانی رضا کشاورز، بامبولک (بامبالا۲) به کارگردانی آرش معیریان، ببعی قهرمان بـه کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی، تابستان همان سال به کارگردانی محمود کلاری، دختر برقی به کارگردانی حسین قناعت، رویای پفکی به کارگردانی مهدی رجبی و لیلا مجتهدی، شمشیر و اندوه به کارگردانی عماد رحمانی و مهرداد محرابی، شنگول و منگول (گولز) به کارگردانی کیانوش دالوند و فرزاد دالوند، مافیای شجاعان به کارگردانی مریم مدرس، میرو به کارگردانی حسین ریگی و هرچی تو بگی به کارگردانی مرتضی آتش زمزم.
در این جشنواره بیش از ۲۰ هزار تماشاگر در ۶۵ نوبت فیلم دیدند و در هفت نوبت فیلمها به نوبت دوم و سانس فوقالعاده رسید. و ۳۷۰ برنامه جنبی در ۲۲۰ محله و مناطق ۱۵گانه شهرداری اصفهان برگزار شد. در مراسم اختتامیه این جشنواره که ۱۹ مهرماه در سالن اجلاس سران شهر اصفهان برگزار شد، ضمن اهدای پروانههای زرین به برگزیدهها، از علی نصیریان، رضا بابک و محمدرضا علیقلی تقدیر شد.
در سیوششمین دوره از جشنواره فیلم کودک و نوجوان جوایز این بخش به شرح زیر اهدا شد:
پروانه زرین بهترین دستاورد فنی یا هنری:
محمد عبدی، برای جلوههای ویژه فیلم باغ کیانوش
دیپلم افتخار بهترین ایدهپردازی فیلمنامه به حامد گلناری، برای فیلم مافیای شجاعان
پروانه زرین بهترین فیلمنامه:
حسین قناعت، برای فیلم دختر برقی
پروانه زرین بهترین فیلم کودک:
حسین قناعت، برای فیلم دختر برقی
پروانه زرین بازیگر کودک:
رایان سرلک، برای فیلم تابستان همان سال و دختر برقی
ماهتیسا پسندیده، برای فیلم بامبولک (بامبالا۲)
پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان:
هیلدا کردبچه، بازیگر فیلم دختر برقی
امیررضا فرمرزی، بازیگر فیلم آن دو
پروانه زرین بهترین فیلم:
محمدجواد موحد، برای فیلم باغ کیانوش
پروانه زرین بهترین کارگردانی:
آرش معیریان، برای فیلم بامبولک (بامبالا۲)
بخش پویانمایی بلند؛ پروانه زرین بهترین دستاورد فنی یا هنری:
مهدی جعفری جوزانی، برای فیلم شمشیر و اندوه
بخش پویانمایی بلند؛ پروانه زرین بهترین کارگردانی:
داریوش دالوند و فرزاد دالوند، برای فیلم شنگول و منگول (گولز)
پروانه زرین بهترین فیلم:
محمدمهدی مشکوری، برای فیلم ببعی قهرمان
جایزه ویژه هیئت داوران:
فیلم تابستان آن سال به کارگردانی محمود کلاری
جایزه ابونصر فارابی (تعلیم و تربیت)
حسین ریگی، برای کارگردانی فیلم میرو
جایزه ویژه دبیر جشنواره در سیوششمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان:
مریم مدرس مطلق، برای کارگردانی فیلم مافیای شجاعان
جایزه صلح بهنام محمدی به مرتضی رحیمی، برای فیلم آن دو اهدا شد.
پروانه زرین در بخش بینالملل:
بهترین فیلم؛ فیلم دزد سگ از کشور مکزیک
بهترین کارگردانی؛ فیلم پادشاه ال کشور صربستان
بهترین بازیگر؛ بازیگران فیلم دو پانزده دقیقه بعدازظهر از کشور کره جنوبی
بهترین فیلمنامه؛ فیلم دو پانزده دقیقه بعدازظهر از کشور کره جنوبی
جایزه ویژه هیئت داوران بخش بینالملل:
منصور وثوقی از کشور ایران، کارگردان فیلم برهوت
جایزه بهترین فیلم در بخش کوتاه بینالملل به فیلم سفر طولانی از اسپانیا و جایزه بهترین کارگردانی نیز به فیلم پادشاه ام از کشور ایتالیا تعلق گرفت.
لوح تقدیر و تندیس سیفژ:
فیلم دوست وحشی من از کشور روسیه