ایجاز در ایجاز

پرونده موضوعی: مفاهیم تخصصی فیلمنامه؛ فیلمنامه‌نویسی برای فیلم کوتاه زیر پنج دقیقه

  • نویسنده : امیررضا تجویدی
  • مترجم :
  • تعداد بازدید: 312

یکی از مهم‌ترین مناقشات در حوزه سینما و به ویژه فرهنگ فیلمنامه‌نویسی، بحث بر سر این نکته است که تداوم تماتیک یک موقعیت زیرمتنی در دل یک روایت سینمایی، آیا صرفا از دریچه طراحی یک داستان بلند یا نیمه‌کوتاه سینمایی میسر است یا این موقعیت، بیش از آن‌که به مدت زمان رویدادهای داستانی وابسته باشد، مرهون میزان تجربه‌گرایی‌های خاص و نوآورانه بوده و بیان‌گر رویکردهای متفاوت در داستان‌گویی است که در جای‌جای متن خود را به رخ می‌کشد، حتی در صورتی‌‍‌که از حیث جهت‌دهی به ساختار، ‌سبک، مضمون، شخصیت‌ها، مکان‌ها و تکنیک‌های موجود در هر فیلمنامه، حوزه عمل محدود و کم‌رنگ‌تری، حتی نسبت به یک فیلم کوتاه ده دقیقه‌‌ای یا طولانی‌تر داشته باشد؟

یکی از مهم‌ترین فرمت‌های روایی که در طول تاریخ سینما، همواره در مورد تفاوت‌های آن با فیلم‌های کوتاه داستانی رایج - با تعریف عرفی جهان فیلمنامه‌ای که بر روی شخصیت‌هایی اندک، آن‌هم با ارائه طرحی کلی از آنان در مدت زمانی نهایتا نیم‌ساعته و طی یک بازه زمانی کوتاه، تمرکز دارد - مباحث زیادی مطرح شده است، فیلمنامه‌نویسی برای فیلم کوتاه زیر پنج دقیقه است. فیلمنامه‌نویسی برای فیلم کوتاه زیر پنج دقیقه در تعریفی ابتدایی و ساده، زمانی ضرورت می‌یابد که نویسنده فیلمنامه کوتاه به شدت بر انتخاب لحظات کلیدی، دیالوگ‌ها و عناصر داستانی متمرکز شود، تنها یک یا دو شخصیت را معرفی کرده و معمولاً رویدادهای داستان در یک مکان خاص اتفاق می‌افتند، پیچیدگی‌های زیادی در داستان یا شخصیت‌ه...

مرجع مقاله