نصرت الله تابش /
در ادامه بحث تحت عنوان «پس از واقعه» به مرور تعدادی از قیامهای شیعیان و غیرشیعیان پس از واقعه عاشورا پرداختیم و در ادامه به بخشی از جزئیات مربوط به حاکمیت دوره اول بنیامیه و سرنوشت یزید و آغاز دوره بنیمروان از خاندان بنیامیه اشاراتی داشتیم. در این نوشتار به جزئیات مسائل تاریخی کاری نخواهیم داشت و صرفاً به تأثیر واقعه عاشورا به طور اجمالی در سرنوشت امت اسلامی توجه داشتهایم. این تأثیرگذاری از دو جنبه سیاسی و فرهنگی مورد بررسی خواهد بود. در جنبه سیاسی و اجتماعی به حرکتهای ضد ظلم و عدالتطلبانهای که با الگوگیری از واقعه عاشورا اتفاق افتاده است، اشاراتی خواهیم داشت تا سرنوشت جامعه اسلامی، بهویژه شیعیان، مورد بحث و نقد واقع شود. مهمترین موضوع مورد نظر نگارنده نحوه موضعگیری و ارتباط ائمه معصومین (صلواتالله علیهم اجمعین) با این قیامهاست تا از رهگذر تحلیل آن به موازین و اصول حاکم بر زندگی امامان شیعه قبل و بعد از واقعه عاشورا بپردازیم. در ادامه به یکی از مهمترین قیامهای شیعیان به رهبری جناب زیدبن علی بنالحسین(ع) میپردازیم.
قیام زیدبن علی ابنالحسین(ع) و شکلگیری مذهب زیدیه
پژوهش خوبی از سوی آقای سیدرضی سیدنژاد در مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما درباره جناب زیدبن علی ابنالحسین(ع) به سرانجام رسیده است که نشان میدهد ایشان چه زندگی پرماجرایی داشتهاند. به نظر میرسد این پژوهش مقدمهای باشد برای تولید فیلم یا سریالی درباره یکی از قیامهای شیعیان پس از واقعه عاشورا. پرداختن به قیام جناب زیدبن علی ابنالحسین(ع) از جهات مختلفی بسیار مهم است. بهخصوص اینکه میلیونها نفر از پیروان ایشان با عنوان زیدیه هماکنون در کشورهای بسیاری زندگی میکنند. اما مهمترین مرکز تجمع ایشان در بخش شمالی کشور یمن است که درگیر جنگی طولانی با اعقاب ابوسفیان و معاویه شدهاند. از سوی دیگر، قیام جناب زید از معدود قیامهایی است که بهصراحت مورد تأیید امام صادق(ع) بوده است، ...