تپلی و من

  • نویسنده : سعيد نيکورزم
  • مترجم :
  • تعداد بازدید: 93

فيلمنامه‌نويس و کارگردان: حسین قناعت
تهیه‌کننده: حسین قناعت
بازیگران: حسن معجونی، سامیار محمدی، میترا حجار، یوسف تیموری، سیروس گرجستانی، نادر سلیمانی، رامین ناصر نصیر و...
ژانر: کودک ـ روان‌شناسانه

داستان
رامین (حسن معجونی) که مدیر یک مؤسسه هنری خصوصی برای کودکان است، در یک اتفاق عجیب چند بار با کودکی مرموز و ناشناس در خانه‌اش مواجه می‌شود. رامین که گمان می‌کند دچار توهم شده، نزد دوست روان‌پزشک خود (رامین ناصرنصیر) می¬رود و تحت دارودرمانی قرار می‌گیرد. در این‌جا متوجه می‌شویم رامین از شرایط روحی بدی برخوردار است و خود را یک هنرمند شکست‌خورده می‌بیند که هنوز موفق نشده فیلم خود را بسازد. رامین بار دیگر در خانه‌اش با پسربچه ناشناس روبه‌رو می‌شود، اما این‌بار او را گیر می‌اندازد و با او صحبت می‌کند. رامین در کمال ناباوری متوجه می‌شود آن پسر (سامیار محمدی) کودکی خود اوست. رامین که کم‌کم با این وضعیت کنار آمده، پس از مدتی رابطه صمیمی میان خود و کودکی‌اش برقرار می‌کند. رامین که نمی‌داند با کودکی‌اش چه کند، مجبور می‌شود او را با خود به سر کار ببرد. او ناباورانه متوجه می‌شود که دیگران نیز پسربچه را می‌بینند و او توهم نیست. در محل کار رامینِ کوچک با زنی آشنا می‌شود که همکار صمیمی رامینِ بزرگ است و متوجه می‌شود آن زن (میترا حجار) به رامین بزرگ علاقه‌مند است. بااین‌حال رامین که در شرایط روحی بدی است، چندان پاسخ ابراز احساسات زن را نمی‌دهد. رابطه میان رامین و کودکی‌اش کم‌کم عمیق‌تر می‌شود و رامین به واسطه پسربچه به کودکی خود سفر می‌کند. او خاطرات خود را در خانه و مدرسه مرور می‌کند و تلاش می‌کند علت سرخوردگی خود را کشف کند. در این کنکاش، متوجه می‌شود حادثه‌ای در کودکی به‌شدت به او آسیب زده و منجر به یک تروما در او شده است. حادثه از این قرار است که او در کودکی از سوی دوستان مدرسه‌اش تحقیر شده و کتک خورده است. رفتار سخت‌گیرانه پدرش به این ماجرا نیز به این جراحت دامن زده است. رامین به همراه کودکی‌اش به گذشته سفر می‌کند و به محله قدیمی¬شان در انزلی می¬رود و دوستان و خانواده خود را می‌بیند. رامین از کودکی‌اش می‌خواهد که این‌بار در برابر دوستان مدرسه‌اش کوتاه نیاید و از خودش دفاع کند. حادثه کودکی تکرار می‌شود، اما این‌بار رامین کوچک عزم خود را جزم کرده و پسر قلدری را که او را کتک زده بود، ادب می‌کند. بدین ترتیب، مسیر زندگی رامین تحت تأثیر تغییر پیدا کردن گذشته عوض می‌شود. رامین در گذشته خود را می‌بیند که به کارگردان موفقی تبدیل شده و با همکار خود ازدواج کرده است. درنهایت او به آینده بازمی‌گردد و تحت تأثیر این اتفاق خود را بازمی‌یابد. تلاش می‌کند تا اولین فیلم خود را بسازد و درنهایت به عشق زن همکار خود نیز پاسخ می‌گوید.
سکانس برگزیده
تپلی و من چند سکانس خوب دارد. سکانس رویارویی رامین بزرگ با کودکی‌اش و سکانس دعوای رامین کوچک با هم‌کلاسی‌هایش در گذشته از سکانس‌های خوب فیلمنامه است. اما در این بین سکانس مواجهه‌ رامین با آینده‌ تغییریافته‌اش از دیگر صحنه‌های فیلمنامه جذاب‌تر است. در حقیقت در این سکانس است که ما شاهد تحول در شخصیت و تغییر مسیر زندگی او هستیم.
خوبی‌های فیلمنامه
فیلمنامه از منظر شخصیت‌پردازی قابل قبول است و با این‌که شخصیت‌ها از حدود تیپ فراتر نمی‌روند، اما در چهارچوب ژانر کودک قابل قبول هستند. چنان‌چه کاراکترهای دل‌نشین فیلم علاوه بر به دوش کشیدن بار طنز می‌توانند ما را با داستان همراهی کنند. نکته مهم در مورد شخصیت‌پردازی این است که روند پیشرفت داستان به گونه‌ای است که درنهایت، ما با تغییر و تحول در کاراکتر روبه‌رو هستیم. این مهم خود نتیجه پرداخت در روان‌شناسی کاراکتر است که از هر درام روان‌شناسانه‌ای انتظار می‌رود.
داستان و ایده اولیه فیلمنامه نیز جذاب است. مردی که به‌ناگاه با کودکی خود روبه‌رو می‌شود و در ابتدا با او کاملاً غریبه و بیگانه است، اما کم‌کم او را کشف می‌کند و در سیر یک سفر درونی به کشفی از کودک درون خود می‌رسد.
نقاط ضعف فیلمنامه
با وجود ایده جذاب و شخصیت‌های دل‌نشین فیلم تپلی و من مبرا از ضعف نیست. چنان‌چه از جایی به بعد فیلمنامه در عرض پیش می‌رود و عملاً ریتم فیلم می‌افتد. همین مسئله باعث طولانی شدن زمان فیلم می‌شود که از حد تحمل مخاطبِ کودک خارج است. ضعف دیگر فیلمنامه به فقدان آنتاگونیست‌های قوی در فیلم بازمی‌گردد. همین مسئله باعث شده ما نتوانیم شاهد یک کشمکش نفس¬گیر در فیلمنامه باشیم. در حقیقت هیچ‌کس و هیچ مانعی جز خود شخصیت وجود ندارد تا قهرمان را از رسیدن به هدفش بازدارد.
درون‌مایه
تپلی و من در مورد کودکِ درون است؛ این‌که چگونه می‌توانیم نگاهی بی‌واسطه به زندگی و آدم‌های اطرافمان داشته باشیم. مضمون دیگری که در فیلمنامه وجود دارد، نقش اتفاقاتی است که در کودکی برای ما افتاده و تمام زندگی ما را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. در این بین بر نقش والدین بسیار تأکید شده و فیلم‌ساز به ما نشان می‌دهد که چگونه طرز برخورد و سرزنش‌های والدین می‌تواند آینده یک کودک را رقم بزند.

 

مرجع مقاله