کلوپ همسران

  • نویسنده : سعید نیکورزم
  • مترجم :
  • تعداد بازدید: 118

فيلمنامه‌نويس: آرش قادری
کارگردان و تهيه‌كننده: مهدی صباغ‌زاده
بازیگران: بیژن بنفشه‌خواه، محمدرضا شریفی‌نیا، میترا حجار، سمیرا حسن‌پور، محمدرضا هدایتی، گوهر خیراندیش
ژانر: کمدی

داستان
داستان درباره سه مرد پول‌دار و متمول است که از موقعیت اجتماعی بالایی برخوردارند. نقطه مشترک هر سه مرد این است که همگی از همسرشان می‌ترسند و اصطلاحاً زن‌ذلیل هستند. از سوی دیگر، هر سه مرد به خاطر حساس و شکاک بودن همسرانشان در رنج و عذاب به سر می‌برند. این سه مرد در یک گروه مجازی تحت عنوان کلوپ همسران با هم در ارتباط هستند و تلاش می‌کنند دور از چشم همسران با تفریحات و خوش‌گذرانی‌های مجردی خود را سرگرم کنند. روزی این سه مرد که برای تفریح دور از چشم همسرانشان دور هم جمع شده‌اند، در آسانسور یک هتل به همراه زنی گیر می‌افتند. از قضا همین موقع هر سه زن هم‌زمان به همسرانشان زنگ می‌زنند و از سروصداهای داخل آسانسور متوجه می‌شوند ماجرای زنی در میان است. وقتی آن‌ها خود را به هتل می¬رسانند، سه مرد فرار کرده‌اند. زن‌‌ها به خانه برمی‌گردند و مردها آواره خیابان می‌شوند. اکنون هر سه مرد نه می‌توانند به خانه بازگردند و نه پولی به همراه دارند تا بتوانند شب را در هتل سپری کنند. یکی از مردها به نام امیر پیشنهاد می‌دهد به سراغ عمه‌‌‌اش عزت خانم بروند و از او تقاضای کمک کنند. عزت خانم به بهای مبلغ هنگفتی بدان‌‌ها قول کمک داده و آن‌ها را در منزل خود اسکان می‌دهد. همان شب آقایان تصمیم می‌گیرند برای به دست آوردن پول از همسرانشان نقشه یک گروگان‌گیری صوری را عملی سازند و ماجرا از این قرار باشد که عمه عزت آن‌ها را گروگان گرفته و از زن‌‌ها می‌خواهد برای آزادی همسرانشان مبلغ یک میلیارد به حساب او واریز کنند. در این بین عمه عزت که گویی شیفته مردی به اسم بابک است، او را از مجلس عروسی می‌دزدد و او نیز از این پس آقایان را همراهی می‌کند. از طرف دیگر، عمه عزت به همراه سه مرد برای تفریح به کیش می‌روند و تا می‌توانند خوش می‌گذرانند، تا این‌که عکسی از آن‌ها در حال تفریح در اینستاگرام منتشر می‌شود. همسران متوجه می‌شوند گروگان¬گیری در کار نیست و شوهرانشان آن‌ها را فریب داده‌اند. سه زن به کیش می¬روند و بعد از جست‌وجوی فراوان شوهرانشان را پیدا می‌کنند. آن‌ها برای تنبیه همسرانشان دو مرد قلچماق را اجیر می¬کنند. مردها با کتکی که می¬خورند، سرانجام نادم و پشیمان از همسران خود دل‌جویی می‌کنند و درنهایت با همراهی همسرانشان در جزیره کیش به تفریح مشغول می‌شوند. از سوی دیگر، میان عزت خانم و بابک رابطه عاطفی شکل می‌گیرد. عزت به بابک کمک می‌کند تا به طور جدی خوانندگی را دنبال کند و اولین آلبوم خود را در استودیو ضبط کند. صحنه پایانی فیلمنامه جایی است که سه مرد به همراه همسرانشان و عزت خانم در مراسم کنسرت بابک حاضر شده‌اند.
صحنه ضعیف فیلمنامه
به‌سختی می‌توان حتی یک صحنه قوی و تأثیرگذار در فیلمنامه پیدا کرد. اما شاید در این بین صحنه مربوط به دست‌شویی رفتن مردها در خانه عمه عزت از فرط ابتذال و بی‌مایگی طلایه¬دار صحنه‌های ضعیف فیلمنامه باشد. در این سکانس سه مرد هم‌زمان به دست‌شویی نیاز پیدا می‌کنند. آن‌ها متوجه می‌شوند دست‌شویی خانه عمه عزت ایرانی است و به دست‌شویی ایرانی عادت ندارند. پس از بحث و جدل‌های فراوان تصمیم می‌گیرند برای قضای حاجت به مکان دیگری بروند. این صحنه جدا از این‌که مخاطب نمی‌داند چه کارکرد دراماتیک و حتی تماتیکی در سیر پیشرفت روایی فیلمنامه دارد، به‌خودی‌خود یک موقعیت بسیار سطحی و مبتدل است. 
نقاط ضعف فیلمنامه
فیلمنامه کلوپ همسران به معنای واقعی کلمه پیشانقد است. در حقیقت چیزی تحت عنوان داستان یا شخصیت¬پردازی وجود ندارد که بتوان درباره آن صحبت کرد. فیلم فاقد شخصیت اصلی و یک داستان منسجم است. عملاً فیلمنامه از هیچ منطق روایی تبعیت نمی‌کند و روابط علت و معلولی در سیر پیشرفت داستان معنایی ندارد. انگیزه شخصیت‌‌ها مغشوش، مبهم و متناقض است و هیچ توجیه دراماتیکی جز لودگی و خنداندن مخاطب در پسِ حوادث فیلمنامه نیست. فیلم جزو هیچ طبقه‌‌‌‌ای از انواع کمدی قرار نمی‌گیرد، چراکه عملاً موقعیت کمیکی در کار نیست. لاجرم راهی جز لودگی و شوخی‌های کلامی برای خنداندن مخاطب باقی نمی‌ماند. 
درون‌مایه
فیلمنامه مضمون و حتی موضوع ندارد؛ چه برسد به درون‌مایه. فیلم رپرتواری است از زندگی لاکچری و مبتذل سه خانواده که هیچ دغدغه‌‌‌‌ای ندارند. گویی عده‌‌‌‌ای قصد داشته‌اند برای تفریح به کیش بروند و دور هم فیلمی هم ساخته شود. فیلم پر است از شوخی‌های جنسی و مبتذل و لودگی بازیگران سرشناس و یک بازیکن سابق فوتبال (علی انصاریان) که مذبوحانه تلاش می‌کنند به هر قیمتی مخاطب را بخندانند. 

مرجع مقاله