همچون فاتحی بر قله ژانرهای ویران...

پرونده یک فیلم، یک فیلمنامه‌نویس انگل، بونگ جون هو

  • نویسنده : امید پور محسن
  • مترجم :
  • تعداد بازدید: 90

سینمای معاصر کره جنوبی در سال‌های اخیر به خاطر فیلم‌سازانی همچون پارک چان ووک، کیم کی دوک، هونگ سانگ سو، کیم جی وون، لی چانگ دونگ و بونگ جون هو در اوج شکوفایی خود به سر می‌برد. بونگ جون هو یکی از فیلم‌سازان موج نوی دوم کره جنوبی به حساب می‌آید که نخستین فیلم‌ساز کره‌ای به حساب می‌آید که موفق شده است نخل طلای جشنواره کن را برای فیلم انگل به دست آورد. او بیش از هر چیزی به دلیل مواجهه تازه و خلاقانه و ساختارشکنانه‌اش با مسئله ژانر مورد توجه قرار می‌گیرد که به کمک تلفیق و ادغام یا هجو و نقض قواعد رایج و مؤلفه‌های متعارف ژانر به نوعی بازسازی مجدد اما کاملاً متفاوت دست می‌یابد. فیلم‌های او هرچند از دل ژانرهای معین سر بر می‌آورند، اما به دشواری می‌توان آن‌ها را در گونه‌های مشخصی طبقه‌بندی کرد و به شکلی بازیگوشانه از قرار گرفتن در ساختارهای ژنریک می‌گریزند و حالا با دنبال کردن و مرور سینمای او می‌توان گفت که او چنان با کلیشه‌های ژانرها بازی می‌کند و قواعد آشنا و متداولش را برهم می‌زند و سلیقه و جهان‌بینی و لحن خاص خود را وارد آن می‌کند که برای خود ژانر ویژه‌ای به وجود آورده است. در واقع اگر انگل را نه در معنای منفی‌اش، بلکه به عنوان توصیفی از یک موجود با رفتاری دوگانه تلقی کنیم، می‌توانیم آن را درباره خود بونگ جون هو نیز در نظر بگیریم که از یک سو از ژانر تغذیه می‌کند و از سوی دیگر، دست به نابودی‌اش می‌زند تا به آن هویت و کارکرد و جایگاه تازه‌ای در جهت بازتعریف مفاهیم و ایده‌های تحریف‌شده ببخشد و دنیای جدیدی را بر خرابه‌های قدیمی‌اش بسازد.

مرجع مقاله