مردی با دستان آلوده به خون[1]

«پیکی بلایندرها»

  • نویسنده : امیررضا تجویدی
  • مترجم :
  • تعداد بازدید: 91

در دوران سلطه نسبی نت‌فلیکس در فضای تولید مجموعه‌های داستانی اینترنتی تحت لوای عصر طلایی نوین تلویزیون، بخش عمده این آثار محصولاتی آمریکایی بوده و هستند که انحصاراً برای این شبکه اینترنتی غول‌آسا ساخته می‌شدند و در تلاش بودند قله‌های درام تلویزیونی را با قدرت فتح کنند. در این میان اما با کوشش استیون نایت– خالق آثاری مثل سریال تابو و فیلم تحسین‌شده لاک- بی‌بی‌سی و– از فصل سه به بعد- نت‌فلیکس دست به تولید و توزیع مجموعه‌ای بریتانیایی زد که بسیار زود موج تحسین‌هایی غیرقابل انتظار را به همراه داشت، چراکه موجب شد علاوه بر جلب تقاضای بازار انگلستان، استقبالی جهانی نسبت به یک درام تاریخی/گنگستری با فضایی تیره و تار پدید آید که تا پیش از این، تنها ظن موفقیت آن در میان بومیان بریتانیا آن هم صرفاً از شبکه بی‌بی‌سی می‌رفت. این اتفاق، رفته رفته به ایجاد خرده‌فرهنگ‌های هواداری و نظریه‌پردازی‌های گوناگون طرفداران درباره سرنوشت و سرگذشت شخصیت‌های سریالی به نام پیکی بلایندرها شد که حال و با پایان یافتنش، دیگر می‌توان آن را جایی در کنار امپراتوری بوردواک یا فارگو، از مهم‌ترین دستاوردهای دراماتیک عصر طلایی نوین تلویزیون تلقی کرد.

اما آن‌چه پیکی بلایندرها ساخته استیون نایت را از خیل عظیم مجموعه‌های تاریخی-جنایی-گنگستری سالیان اخیر تلویزیون و فضای وب متمایز می‌سازد، فراتر رفتن آن از صرف نمایش یک وضعیت تاریخی یا مختصات یک خانواده جنایت‌کار و در ازای آن، تبدیل بستر وقوع رویدادهای مربوط به زندگی گنگسترها به محملی برای درک تاریک‌ترین نقاط ذهن یک جنایت‌کار باهوش است؛ گنگستری کهنه‌کار که برای فتح قله‌های جاه‌طلبی، به شکلی بی‌رحمانه قصدِ توجیه کردن اعمال جنایت‌کارانه‌اش داشته تا به مدد آن، برای زندگی هولناک و سردش معنایی یابد، غافل از آن‌که این حس موقت برتری و سلطه، فرجامی جز نابودی و ویرانی برای او و عزیزانش نخواهد داشت. این‌جاست که پیکی بلایندرها برخلاف بسیاری از هم‌قطاران...

مرجع مقاله